Studio Smitz is als fotowinkel- en studio een gevestigde waarde in Eeklo. Onze focus ligt op studiofotografie en we beschikken over een eigen printlabo. Dit is ons verhaal.
Studio Smitz is als fotowinkel- en studio een gevestigde waarde in Eeklo. Onze focus ligt op studiofotografie en we beschikken over een eigen printlabo. Dit is ons verhaal.
Karel Smitz wordt op jonge leeftijd in de academie van Eeklo geinitieerd in de geheimen van het lichttekenen of fotograferen. Op 13 maart 1864 laat hij in de Eecloonaer weten... Karel koos uiteindelijk voor een carriere als beeldhouwer en schilder.
Henri Smitz zijn 4 jaar jongere broer heeft ondertussen de knepen van het vak geleerd en maakt er onder stimulans van Polidoor Lippens zijn beroep van. In april 1871 kondigde Henri Smitz in de gazetten van Eecloo aan : dat hij een atelier heeft ingericht voor 'Photographie' waar men vanaf heden af alles wat de kunst betreft kan bekomen. Hoewel de fotografie in die pionierstijd met een mengeling van verbazing en enthousiasme werd onthaald, stootte de nieuwe uitvinding niet meteen het potlood en het penseel van hun troon. De meeste fotografen omschreven hun beroep als lichtkunstenaar en tekenaar. Het nieuwe medium werd gewaardeerd om zijn natuurgetrouwheid en scherpte. Fabrikanten brachten steeds betere camera's op de markt en fotografen, ook onze voorvaderen experimenteerden met allerlei producten om de lichtgevoeligheid en de scherpte te verbeteren. Henri en later Aime schilderden zelf decors op grote doeken. De zuiltjes of balustrades waarop de geportretteerde leunt, zijn ook van hun hand. Heel wat collega's keken waarschijnlijk met jaloerse blikken op het koninklijk embleem dat Henri mocht drukken op zijn foto's. Opdrachten van het hof rijf je niet zomaar binnen. Toen Henri's ouders verhuisden trok hij in hun huis Markt 3 in, het huidige adres. Samen met familiefoto's leveren ons de opnames van buiten unieke informatie over Eeklo.
De artistieke begaafdheid had Aime Smitz in de genen meegekregen, zoals zijn vader en oom vervolledigde hij ook zijn talenten in de academie. Thuis werd hij automatisch in de fotografie ingewijd. In 1902 nam hij het roer van zijn vader over. Beiden werkten nog geruime tijd samen.
In het begin van de 20ste eeuw won de fotografie aan populariteit. Niet minder dan 5 andere lichttekenaars boden hun diensten aan. De concurenten woonden in de buurt. Het kwam erop aan mee te zijn met de verbeterde technieken.
Henri werd een dagje ouder, Aime zocht nieuwe hulp. Nestor Smitz kwam in 1924 in de zaak en enkele jaren later zijn broer Albert Smitz. Hun taken warren duidelijk verdeeld. Nestor zorgde voor ontwikkelingen en afdrukken en deed vooral de portretten en familiefoto's. Albert trok de baan op voor o.a. reportages. Vanaf 1935 deed Godelieva, echtgenote van Nestor de winkel. Met de kleinere toestellen zette de fotografie een stap in de richting van het grote publiek. Vanaf dan werden volop toestellen, statieven, lichtmeters, album enz. verkocht.
Vanaf 1975 startte Guido Lievens en vanaf 1977 nam hij samen met Vera Smitz (dochter van Nestor) als man en vrouw de familiezaak over. Na een grote verbouwing in 1989 , leken de grenzen tussen winkel, studio en atelier uitgewist. Als pioniers in Belgie kochten we een minilab, de donkere kamer werd overbodig.
Meer dan 150 jaar hield het basisprincipe van de fotografie stand. Het draaide allemaal om licht dat inwerkt op een gevoelige plaat. Samenwerking tussen technologie en scheikunde. Eind de jaren negentig veroorzaakten de eerste digitale camera's een fotografische aardbeving. Pixels kregen het voor het zeggen. De nieuwe techniek bleek duidelijk een kind van haar tijd.
Griet Lievens, opgegroeid tussen foto's en camera's was geboeid door fotografie en de familietraditie verder zetten was haar droom. Via informatica, fotografie en specialisatie digitale fotografie behaalde ze haar diploma. In 1999 begon ze in de zaak, en nam de zaak over in 2005.
Enkele jaren geleden keerden we terug naar het beginpunt van de famieliezaak. En zijn we weer portrettenmakers. Baby's, communicanten, koppels... poseren nu in de studio tegen een moderne achtergrond.
Na 150 jaar flitst de camera nog steeds in de " STUDIO SMITZ ". Daarmee vestigen we wellicht een Belgisch record. De langst bestaande fotozaak van generatie op generatie.
Henri Smitz heeft ondertussen de knepen van het vak geleerd en maakt er onder stimulans van Polidoor Lippens zijn beroep van.
Henri en later Aime schilderden zelf decors op grote doeken.
Nestor Smitz kwam in 1924 in de zaak en enkele jaren later zijn broer Albert Smitz. Hun taken warren duidelijk verdeeld
Nestor Smitz kwam in 1924 in de zaak en enkele jaren later zijn broer Albert Smitz. Hun taken warren duidelijk verdeeld
Guido Lievens nam samen met Vera Smitz als man en vrouw de familiezaak over.
Pixels kregen het voor het zeggen. De nieuwe techniek bleek duidelijk een kind van haar tijd.
Opgegroeid tussen foto's en camera's was geboeid door fotografie en de familietraditie verder zetten was haar droom.